Tuesday, November 25, 2008

Ikan oh ikan

Hari ni projekaku ialah masak ikan siakap yg adik aku wat balik....ntah mane dia dapat....nk kate mengail....cam mustahil je dapat ikan yg bosar bonar ni.....maybe kawan dia bagi kot.....

ni first time la aku siang ikan siakap....biasanya siang ikan kecik2 je.....ikan ni dah la besar.....beratnya 1.1kg....hanyir jangan katelah....habis satu badan aku bau ikan.....
susah gak nak siang ikan ni.....kagum la ngan peniaga2 ikan kat pasar tu.....cane la diorg bleh siang ikan yg mcm2 jenis n saiz.....maybe sbb diorg dh ade pengalaman kot.....

selepas bertungkus lumus siang ikan ni....boleh dikatekan berjaya la sesi penyiangan ikan aku tu....huh....luka gak la skit2 tangan aku sbb kene sisik dia yg tajam tu.....

dh abis siang2 ikan n buang hanyir dia tu....mula la sesimasak memasak aku....masak steam je....xcukup bahan pun....tapi campak je la ape yg ade....janji sodap....

semasa sesi siang ikan...huhu...jenuh n buang sisik tu.....mak aku yg tolong snap gamba ni.....

ikan2 yg dah siap disiang.....

ikan yang dh siap dimasak.....nyum2...bleh tahan la sedapnya....makan 5 org....abis smpai menjilat tulang.....
Resipi siakap stim......pade sape2 yg teringin nk cuba......
Bahan2 :
1 ekor ikan siakap
8 ulas bawang putih -hiris halus
2 inci halia - hiris panjang2
4 biji buah plum jeruk
2 sudu teh tepung jagung - bancuh ngan sikit air
sikit garam
sikit lada sulah
kalau suka bleh taruk sikit sayur cam lobak merah, baby corn, daun sup n daun bawang...
Cara2 :
-lumur ikan ngan garam n lada sulah
-letak ikan atas alumunium foil
-then campak semua bahan2 tu atas ikan
-bungkus ikan tu ngan aluminium foil tadi
-masuk dalam oven n bakar smpai masak....
-siap dihidang n dimakan....
--------selamat mencuba---------

No comments: